Odroczenie obowiązku szkolnego

 

Szanowni Rodzice

Od września 2014 r. obowiązek szkolny będzie dotyczył siedmiolatków (dzieci z rocznika 2007) oraz sześciolatków, urodzonych w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2008 r., co wciąż przeraża wielu rodziców i dlatego też zastanawiają się, czy skorzystać z możliwości odroczenia obowiązku szkolnego.

Możliwość odroczenia obowiązku szkolnego nie jest luką prawną, a możliwością, jaką prawo stwarza dla dzieci, które rzeczywiście nie są przygotowane do realizacji obowiązku szkolnego (np. ze względu na chorobę, opóźnienia rozwojowe, itp.) Badanie gotowości szkolnej jest złożonym procesem obejmującym sprawdzanie 4 głównych aspektów rozwoju dziecka (rozwoju społecznego, emocjonalnego, fizycznego i poznawczego).
Aby dziecko było gotowe do szkoły, musimy obserwować względną harmonię rozwoju w tych czterech sferach.

Rodzice powinni pamiętać o tym, że takie badanie wiąże się z pewnymi konsekwencjami i mimo formy zabawy, w jakiej jest prowadzone, jest ogromnym przeżyciem dla dziecka.

Rodzice muszą pamiętać również, że taka opinia może mieć dalsze konsekwencje, jak np. zobowiązanie do systematycznej dodatkowej pracy z dzieckiem, kolejne badania w przyszłości, konieczność uczęszczania na zajęcia specjalistyczne, wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne.

Rodzice, którzy nie chcą posłać sześciolatków do szkoły, powinni zastanowić się, czy oby na pewno kierują się odpowiednimi pobudkami. Jeżeli dziecko rozwija się prawidłowo i nie przejawia oznak braku dojrzałości czy szkolnej, czy emocjonalnej, nie ma co doszukiwać się możliwości odroczenia dnia, w którym powinno przekroczyć szkolne progi. Zamiast mu pomóc, można tylko zaszkodzić.


Badanie dzieci bez potrzeby to nieodpowiedzialność i niewielu psychologów czy pedagogów zdecyduje się na taki krok, tylko dla zaspokojenia potrzeby rodzica. Natomiast oczywiście, w przypadku, w którym rodzic ma uzasadniona obawę, iż jego dziecko nie jest przygotowane do szkoły (np. informacje z przedszkola, obserwacje z innych placówek), badanie w poradni może być pomocne.


Dokonując decyzji, warto zatem kierować się dobrem dziecka, a nie subiektywnymi odczuciami.

Żródło; WP.PL szkoła


PROCEDURA  ODROCZENIA  OBOWIĄZKU  SZKOLNEGO


<CZYTAJ>


 

 

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło