Integracja

 

„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie"-
Maria Grzegorzewska.

 

 

Na czym polega integracja w szkole?

 

Kształcenie integracyjne polega na organizacji wspólnego kształcenia dzieci i młodzieży zdrowych z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych (niepełnosprawnych ruchowo, niewidzących i niedowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, upośledzonych umysłowo, z autyzmem, niedostosowanych społecznie, z niepełnosprawnością sprzężoną).

 

KORZYŚCI  INTEGRACJI:


  • brak podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
  • poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
  • dostrzeganie w każdym dziecku zdolności i rozwijanie ich,
  • bliska współpraca z rodzicami,
  • wiara w możliwości dziecka,
  • rozwój tolerancji i akceptacji,
  • wzajemna akceptacja,
  • zanik niezdrowej rywalizacji,
  • rozwój pozytywnych postawy i więzi psychospołeczne tj. tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
  • rozwój samodzielności ucznia,
  • poszukiwanie nowych form i metod pracy,
  • dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości dziecka,
  • przezwyciężanie trudności,
  • brak izolacji społecznej,
  • radość "dawania",
  • przełamanie stereotypów dotyczących podejścia do kształcenia dziecka niepełnosprawnego.

 

INTEGRACJA  W  SZKOLE

 

  1. Uczniowie niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w zwykłej szkole, nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami codziennego życia. Wspólna przebywanie ze sprawnymi rówieśnikami daje motywację do pokonywania barier.
  2. Sprawni uczniowie zyskują możliwość nauki i zabawy z niepełnosprawnymi rówieśnikami, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania w niepełnosprawnych ich zalet i walorów. Uczą się od niepełnosprawnych kolegów wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życie i poszanowania zdrowia.
  3. Nauczyciele wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem niepełnosprawnym, zdobywają nowe doświadczenia, stają się wrażliwszymi, cierpliwszymi i bardziej wyrozumiałymi  ludźmi.
  4. Rodzice uczniów zarówno jednych jak i drugich mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów, radości i smutków. Zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności.

 

ORGANIZACJA  PRACY  W  KLASACH  INTEGRACYJNYCH:

 

  1. W klasie integracyjnej realizowany jest takim sam program nauczania szkoły masowej, jak w każdej innej, równoległej klasie, realizuje się tu podstawę programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym.
  2. W przypadku dzieci niepełnosprawnych rozkład tego programu jest odpowiednio przygotowany oraz na bieżąco modyfikowany przez pedagoga specjalnego, który kieruje się sugestią nauczyciela wiodącego, co do ważności i przydatności treści (szczególnie w klasach starszych). W ten sposób realizowane treści są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych.
  3. W nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych, współtworząc tę samą jednostkę lekcyjną.
  4. Liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym 3 do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
  5. W klasie integracyjnej pracuje dwóch pedagogów - nauczyciel przedmiotu i nauczyciel ze specjalnym przygotowanie pedagogicznym (pedagog specjalny).
  6. Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają dodatkowe zajęcia specjalistyczne prowadzone przez pedagoga wspomagającego.
  7. W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami wspierają następujące formy pracy dydaktycznej:
  • zajęcia rewalidacyjne,
  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
  • socjoterapeutyczne
  • logopedyczne.

SYSTEM  OCENIANIA  W  KLASACH  INTEGRACYJNYCH:

 

  1. System oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
  2. Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania.
  3. Oceniając uczniów z orzeczeniami nauczyciele uwzględniają nade wszystko postępy poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wkładany wysiłek i stopień wywiązywania się z obowiązków szkolnych.

 

KWALIFIKACJE  UCZNIÓW  DO  KLAS  INTEGRACYJNYCH:

 

  1. Do klas integracyjnych przyjmuje się dzieci zdrowe i niepełnosprawne (na wniosek rodziców, prawnych opiekunów).
  2. Dzieci niepełnosprawne, które chcą uczyć się w klasie integracyjnej, muszą przejść badanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i uzyskać orzeczenie Zespołu Orzekającego o potrzebie  kształcenia  w klasie integracyjnej.
  3. Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010 r. orzeczenie o potrzebie kształcenia w klasie integracyjnej mogą uzyskać dzieci: niesłyszące, słabo słyszące, niewidome, słabo widzące, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz dla uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
  4. Rodzice/prawni opiekunowie składają wniosek do Prezydenta Miasta Krakowa o skierowanie dziecka do klasy integracyjnej w Gimnazjum nr 26.

 

NASZA  SZKOŁA  POSIADA  DWA  ODDZIAŁY  (KLASY)  INTEGRACYJNE.

 

KLASA I A gimnazjum

Klasa liczy 20 uczniów (12 dziewczynek i 8 chłopców). W oddziale uczy się czworo uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 

KLASA II B gimnazjum

Klasa liczy 20 uczniów (11 dziewczynek i 9 chłopców). Wśród nich znajduje się czworo uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 

DLACZEGO  WARTO  WYBRAĆ  KLASĘ  INTEGRACYJNĄ?

 

Wybór odpowiedniej klasy to niezwykle trudna decyzja dla wszystkich rodziców. Niewątpliwymi zaletami kształcenia integracyjnego są:

  • zaspokojenie indywidualnych potrzeb społecznych i edukacyjnych każdego dziecka,
  • zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa i akceptacji,
  • kształtowanie pozytywnych cech osobowości,
  • kształtowanie samodzielności uczniów niepełnosprawnych,
  • przygotowanie dzieci niepełnosprawnych do życia w społeczeństwie,
  • opieka dwóch pedagogów,
  • mała liczebność grupy,
  • kontakt dzieci zdrowych z ich niepełnosprawnymi kolegami wzmacniający poczucie tolerancji dla cudzej odmienności i niedoskonałości.

 

Rodzice decydujący się na wybór klasy integracyjnej dla swojego dziecka powinni pamiętać, że głównym i najważniejszym celem klasy integracyjnej jest wspólna nauka i zabawa, która uwrażliwia dzieci zdrowe na potrzeby niepełnosprawnych rówieśników, uczy umiejętności akceptacji innych, często odmiennych zachowań i niesienia pomocy w różnych sytuacjach. Wszystkie wartości, jakie uda nam się wpoić w dzieciństwie z pewnością zaowocują w przyszłości.

 

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło